Negocjacje zakupowe
Negocjacje zakupowe
Negocjacje zakupowe to obecnie jedna z najistotniejszych umiejętności pożądanych w firmie, która w istotny sposób wpływa na wzrost zysku. Obecnie wzrost sprzedaży jest często trudny do osiągnięcia. A nawet gdy firma osiągnie przykładowo 5% wzrostu sprzedaży, to należy odliczyć dodatkowe nakłady np. na koszty marketingowe czy dodatkowe działania handlowców. Jeżeli weźmiemy do tego, iż firma wypracowuje 25% marży to może okazać się, że wzrost zysku wynosi 1%. Natomiast, gdy kupiec wynegocjuje o 5% niższą cenę przy zakupie produktów lub usług na potrzeby firmy to jest to automatycznie 5% dodatkowego zysku firmy.
Proces zakupu
Proces zakupu jest to pozyskiwanie dla firmy (organizacji) potrzebnych produktów lub usług o odpowiedniej jakości, w określonym czasie za optymalną cenę. Z procesem zakupu wiąże się sekwencja działań:
- Zebranie i doprecyzowanie zamówienia od klienta wewnętrznego
- Znalezienie odpowiedniego dostawcy
- Opracowanie i przesłanie do potencjalnych dostawców zapytania ofertowego
- Wybór dostawcy
- Negocjacje z dostawcą
- Ustalenie warunków współpracy
- Realizacja zakupów
Negocjacje zakupowe - szkolenie dla kupców i specjalistów działu zakupów
Purchasing a Procurement
Terminy Purchasing i Procurement bywają używane zamiennie, jednak istnieje pomiędzy nimi istotna różnica. Dotyczy ona wagi i znaczenia podejścia do nabywanych dóbr. W zależności od wielkości i struktury firmy role te mogą być mniej lub bardziej ze sobą połączone, a w małych firmach wykonywane wręcz przez jedną osobę.
Purchasing
Purchasing (z j. ang. nabywanie, kupowanie) odnosi się do zakupów operacyjnych podczas których nabywane są kluczowe produkty lub usługi na potrzeby firmy lub organizacji. Purchasing obejmuje między innymi działania związane monitorowaniem zapasów, przyjmowaniem zapotrzebowania od klientów wewnętrznych, składaniem zamówień, monitorowaniem realizacji dostawy,odbiorem, kontrolą i ewentualnie reklamacjami.
Procurement, Sourcing
Procurement (z j. ang. zdobywanie, wystaranie się) lub Sourcing (z j. ang. pozyskiwanie) odnoszą się do zakupów strategicznych, czy raczej strategicznego podejścia do zakupów. Jest to znacznie szersze spojrzenie na proces zakupów. Procurement obejmuje działania związane z zarządzaniem zakupami i wpływa na całościowe podejście firmy lub organizacji do procesu zakupów. Procurement wyznacza kierunki zarządzania łańcuchem dostaw, a przez to oddziałuje na strategię, taktykę i działania operacyjne pracowników działu zakupów.
Zakupy bezpośrednie (direct) i zakupy pośrednie (indirect)
Zakupy bezpośrednie
Zakupy bezpośrednie (direct) dotyczą zakupów produktów i usług na potrzeby realizacji podstawowej działalności firmy lub organizacji. W zależności od branży mogą to być surowce, półprodukty, maszyny, narzędzia, usługi podwykonawców i.t.p.
Zakupy pośrednie
Zakupy pośrednie (indirect) to zakupy, które zapewniają funkcjonowanie firmy lub organizacji. Są to koszty przeznaczone na utrzymanie budynków, media, sprzątanie, ochronę, sprzęt i materiały biurowe, wyposażenie i.t.p.
Negocjacje zakupowe - wpływ działu zakupów na zysk firmy
Wynegocjowane przez pracowników działu zakupów lepsze warunki od dostawcy, w tym niższe ceny, wprost przekładają się na większą zyskowność, a przez to wartość firmy. Kupcy i specjaliści ds. zakupów mają bardzo duży, bezpośredni udział w zwiększeniu marży na sprzedawanych produktach lub usługach.
Artykuł na temat negocjacji zakupowych
Aby dowiedzieć się więcej na temat negocjacji zakupowych, przeczytaj artykuł trenera biznesu Mirosława Plaka dotyczący tej tematyki:
Szkolenia dla kupców i specjalistów działu zakupów
Zobacz terminy szkoleń dla kupców i specjalistów działu zakupów w Krakowie. „Negocjacje” i „Skuteczny specjalista działu zakupów”. Terminarz szkoleń otwartych w Krakowie:
Negocjacje zakupowe - programy szkoleń dla pracowników działu zakupów
Zobacz programy szkoleń dla pracowników działu zakupów, kupców, specjalistów ds. zakupów oraz ich szefów. Zostaniesz przeniesiony na stronę firmy szkoleniowej z Krakowa SCHECTERS Szkolenia:
„Negocjator powinien obserwować wszystko. Musisz być po części Sherlockiem Holmesem, po części Zygmuntem Freudem.”
Victor Kiam